Levering Van Tafel

We krijgen vaak de vraag waarom de levertijden langer zijn dan bijvoorbeeld bij Ikea. Daarnaast lopen de levertijden momenteel (juli 2021) bij veel leveranciers enorm op. Graag lichten we een en ander toe.

Massa productie versus product op maat

Bij o.a. Ikea kun je een tafel of stoel uitzoeken die direct meegenomen kan worden. Dit is vaak het geval wanneer er van één soort veel tegelijk worden gemaakt. Dat is bij ons niet het geval.

Bij Van Tafel worden alle tafels maar ook de stoelen op maat gemaakt. Bij van Tafel heb je diverse keuzes te doorlopen. Je kiest het model van de tafel maar ook lengte, breedte, houtstructuur, randafwerking, kleur van het blad en afwerking van het onderstel. Ook bij ieder model stoel kunnen er verschillende keuzes gemaakt worden. Door al die keuzes ontstaat een uniek product, jouw tafel of stoel op maat Van Tafel.

Het samenstellen en klaar maken voordat de productie werkelijk van start kan gaan, het klant specifiek produceren, kost meer tijd. Elke order bij van Tafel is uniek. Bij ons geen massaproductie, maar maatwerk.

werkplaats-Van-Tafel

Corona – gevolgen levertijden

De afgelopen weken zijn we geconfronteerd met wereldwijde grondstoftekorten, met flinke prijsstijgingen maar ook oplopende levertijden tot gevolg. Hoe komt dat?

Over de hele wereld heeft de productie van materialen gedurende een bepaalde periode stil gelegen. Zo zijn er gedurende de corona maanden veel minder bomen gekapt. Men dacht dat de vraag zou afnemen door de corona, maar niks is minder waar. De vraag is exorbitant gestegen en het aanbod is afgenomen.

Daarnaast fluctueren de bestellingen enorm doordat we dicht zijn geweest, open, dicht en weer open. Dit heeft pieken en dalen in de orders tot gevolg. Dit heeft gevolgen voor de hele keten. Denk hierbij aan filevorming; iemand remt plots en de auto’s daarna ook. Hoe drukker het is, hoe groter de gevolgen en hoe langer het duurt dat het opgelost is.

We zetten alle zeilen bij om de hinder voor onze klanten zo klein mogelijk te houden, helaas is het eerlijke verhaal dat ook wij door deze omstandigheden niet altijd kunnen waarmaken wat er belooft is.

Rechten gemiste levertijden

Heb je geen levertijd afgesproken, dan geldt een wettelijke levertermijn van 30 dagen. Blijft levering uit, dan geldt dat de verkoper extra levertijd heeft. Wordt het product dan nog niet geleverd, dan mag de consument de koop ongedaan maken en heb je recht op teruggave van de (aan)betaling.

Toekomst

We vinden het erg vervelend, maar doen er alles aan om de toegezegde leverweken te halen. Uiteraard is het afwachten hoe de komende maanden verlopen, maar we hebben goede hoop dat we in november voor de tafels weer op onze oude levertijd zitten van 4-6 weken. Als de hele keten begrip heeft voor de situatie, komen we er samen uiteindelijk zonder kleerscheuren vanaf.

Heb je vragen, laat het ons gerust weten.

Kunnen wij u helpen?